November 25, 2022
‘Je moet echt op Instagram’. Als jij een eigen business hebt dan heb je deze uitspraak vast wel eens gehoord. En dat is natuurlijk niet zonder reden. Instagram is razend populair en een belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie. In dit blog leg ik je uit waarom Instagram onmisbaar is voor jouw bedrijf.
Goed, je moet dus op Instagram. Maar waarom eigenlijk? Ik zeg altijd: ‘Instagram is jouw online visitekaartje’. En het grootste voordeel? Mensen zijn veel makkelijker te bereiken dan met een oldschool papieren visitekaartje. Instagram heeft as we speak meer dan een miljard gebruikers en zes miljoen actieve gebruikers in Nederland. Zonde dus om hier geen gebruik van te maken.
Oké, leuk al die gebruikers, maar waarom is dat van belang voor jou? Nou, zoals ik al zei is Instagram een hele goede manier om nieuwe mensen te bereiken. Vooral als jij een fysieke locatie hebt zoals een winkel of restaurant is Instagram onmisbaar voor jouw bedrijf. In plaats van Google, wordt Instagram namelijk ook vaak gebruikt om dit soort locaties op te zoeken. Je ziet namelijk in één oogopslag de sfeer, de producten en alle informatie die nodig is om te bepalen of je hier heen wilt of niet. Ook als dienstverlener mag je Instagram niet onderschatten. Het ligt er natuurlijk aan wat je aanbiedt, maar de kans is behoorlijk groot dat ook jouw doelgroep op Instagram te vinden is.
Adverteren op Google, e-mailmarketing en display advertenties: allemaal marketingtools die een hoop geld kosten. Instagram daarentegen is helemaal gratis om te gebruiken. Het meeste wat je erin moet investeren is tijd. Natuurlijk kan je ook adverteren op Instagram, maar op langer termijn is organische groei veel belangrijker. Daarbij zal een goed lopende Instagram pagina ook weer bijdragen aan jouw vindbaarheid op Google. Het is dus zeker niet de enige marketingtool die je moet gebruiken, maar versterkt wel al je andere kanalen.
Als bedrijf wil je top of mind blijven bij je doelgroep. En wat is nou een betere manier dan dit te doen door zichtbaar te zijn in hun vrije tijd? Volgens het Nationale Social Media Onderzoek van 2022 besteden we zo’n 107 minuten per dag op social media. Als we wakker worden pakken we vaak direct onze telefoon, in een saaie meeting scrollen we eindeloos door onze tijdlijn en onder het netflixen door checken we wat anderen aan het doen zijn. Door gebruik te maken van Instagram, heb jij als bedrijf dus de kans om op al deze momenten zichtbaar te zijn bij je doelgroep.
Naast dat je dus veel meer zichtbaarheid krijgt bij je doelgroep, kan je ook makkelijk de interactie vergroten. Het is een heel persoonlijk en laagdrempelig platform. De kans dat mensen een keer reageren op een leuke post of je polletje beantwoorden in je story is veel groter dan dat ze je contactformulier gaan invullen op je website. Dit is dus een hele makkelijke manier om in contact te komen met je doelgroep en een een band met ze te creëren.
Vooral als je een webshop hebt, is het super makkelijk om extra verkopen uit Instagram te halen. Je kan namelijk direct naar een product linken vanaf een post. Als klanten een tof product bij jou zien op Instagram kunnen ze het dus direct kopen zonder eerst je webshop op te moeten zoeken. Ook als dienstverlener kan je veel meer verkopen uit Instagram halen. Vooral als je een dienst levert is persoonlijkheid erg belangrijk. Mensen kopen van mensen en Instagram is de perfecte tool om de persoonlijkheid achter je bedrijf je laten zien.
Als het goed is ben je er nu wel van overtuigd dat Instagram onmisbaar is voor jouw bedrijf. Wil je meer leren over Instagram of geef je het beheer liever uit handen zodat je meer tijd hebt voor andere zaken? Check dan vooral mijn social media diensten of plan een gratis kennismakingsgesprek. Dan help ik je graag verder.
Wanneer je echt op reis gaat maak je toch ook een paklijst? Jouw Instagram journey kan daarom ook niet zonder. Met deze handige checklist weet je precies hoe goed jouw profiel er voor staat en wat je kan aanpassen voor een onweerstaanbaar Instagram profiel.
DOWNLOAD & EXPERIENCE