Social media trends in 2023: dit zijn ze

January 13, 2023

social media trends in 2023

In een jaar kan er een hoop veranderen. Vooral op het gebied van social media is het soms niet bij te houden. Zo kwam Instagram vorig jaar met de ene na de andere test of update en werd TikTok steeds minder gezien als een platform voor tieners die dansjes doen. Maar wat staat ons dit jaar te wachten? Ik neem je mee in de social media trends voor 2023.

Social media trend 1: Short form video

Video is de manier om veel bereik te genereren en je boodschap over te brengen. En nee, geen video’s meer van een half uur, maar korte video’s van een minuut of slechts een paar seconden trekken de aandacht. Na de enorme populariteit van TikTok konden andere platformen natuurlijk niet achterblijven. Instagram Reels en YouTube Shorts spelen een steeds belangrijkere rol op de platformen en zelfs Facebook speelt hier steeds meer op in. Als je dus nog geen gebruik maakt van short form video is nu het moment om hiermee te beginnen. Dit jaar zal het namelijk alleen nog maar belangrijker worden. Tijd om aan de bak te gaan dus.

Social media trend 2: TikTok wordt serieuze speler

Tot vorig jaar werd TikTok vooral gezien als een platform voor kinderen en tieners. Well, not anymore! Bedrijven vinden het lastig om dit platform in te zetten. Ze weten niet wat ze moeten plaatsen, hoe ze een goede video maken of dat hun doelgroep überhaupt dit platform gebruikt. Juist daarom zit er voor jouw als ondernemer een enorme kans. Hoe meer bedrijven in de loop van het jaar de waarde van het platform gaan inzien, hoe groter de concurrentie. Als je er vroeg mee begint, heb je dus nog ontzettend veel groeimogelijkheden. Ook de advertentiemogelijkheden op TikTok worden namelijk steeds verder uitgebreid wat het platform steeds interessanter maakt. Wacht dus niet langer en maak een account aan. Al is het maar om het platform te leren kennen en je te verdiepen in de mogelijkheden voor jouw business.

Social media trend 3: Authenticiteit

Een social media trend in 2023 die al een paar jaar meegaat, maar ook zeker niet vergeten mag worden. Authentieke en eerlijke content blijft scoren. Na jarenlang die perfecte Instagam plaatjes te zien, is de lol er nu wel vanaf. Alles lijkt hetzelfde en dus springt het er niet meer uit. In plaats daarvan willen we echtheid en originaliteit zien. Iets waarvan Instagram vorig jaar al van aangaf dat het een belangrijke factor zal worden voor het algoritme. Deze trend werd natuurlijk nog eens extra versterkt met de komst van BeReal. Loop dus niet achter iedere trend of viral sound aan, maar kijk juist hoe jij het anders kan doen.

Social media trend 4: Artificial Intelligence (AI)

Artificial Intelligence, oftewel AI, heeft zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld en bedrijven staan te springen om herin verder te investeren. Zo kwam een paar dagen geleden nog naar buiten dat Microsoft 10 miljard wilt investeren in de chatbot ChatGPT. Tegenwoordig kan je gratis door een computer een caption voor je socials laten schrijven en voor een paar euro worden er zelfs hele webpagina’s voorgeschoteld. De resultaten zijn verbazingwekkend en dit zal zich het komende jaar nog verder ontwikkelen. De vraag is natuurlijk hoe dit zich zal gaan verhouden tot de vorige trend: echtheid. Als je verzekerd wilt zijn van unieke en originele copy zal je toch altijd een tekstschrijver nodig hebben. Daarnaast zal AI ook nog belangrijker worden bij het aanbevelen van content op social media.

Social media trend 5: Nano- en micro-influencers

Eén van de meest verrassende social media trends in 2023 is misschien wel deze. Steeds meer bedrijven zien de waarde in van kleinere influencers. Naast dat er maar weinig bedrijven zijn die budget hebben voor een Influencer met miljoenen volgers, is de waarde van kleinere influencers ontzettend groot. Nano- en micro-influencers zullen daarom dit jaar nog vaker worden ingezet. Een micro-influenceer heeft een gemiddeld bereik van 5.000 tot 10.000 volgers en een nano-influencer heeft rond de 5.000 volgers. Ondanks dat hun bereik dus minder groot is, hebben zij vaak wel een sterke band met hun volgers en meer interactie. En niets is zo sterk als de kracht van een community. Vooral voor bedrijven binnen een bepaalde niche zijn deze kleinere influencers ontzettend interessant.

Lees ook: Hoe krijg je meerdere links in je Instagram bio?

Wanneer je echt op reis gaat maak je toch ook een paklijst? Jouw Instagram journey kan daarom ook niet zonder. Met deze handige checklist weet je precies hoe goed jouw profiel er voor staat en wat je kan aanpassen voor een onweerstaanbaar Instagram profiel.

Gratis
Insta Explorer Checklist

DOWNLOAD & EXPERIENCE