January 23, 2023
Als je Instagram gebruikt dan weet je dat hashtags veel gebruikt worden. Ze kunnen enorm waardevol zijn als je ze op de juiste manier weet in te zetten. Maar ja, welke hashtags moet je dan gebruiken? Dat leg ik je hier uit.
Waarschijnlijk ken je ze wel: die woorden met een # ervoor. Dit worden dus hashtags genoemd. Ze worden op verschillende social media platformen gebruikt, maar zijn vooral op Instagram heel waardevol. Je gebruikt ze onder een post door woorden toe te voegen die relevant zijn voor jouw post. Door een # voor deze woorden te plaatsen worden dit hashtags.
De laatste jaren hoor je steeds vaker dat hashtags ‘dood’ zijn. Ze zouden geen nut meer hebben en dus is het niet nodig om ze nog te gebruiken. Niet heel logisch als je erover nadenkt, want waarom zou Instagram hier dan nog gebruik van maken? Hoewel ze dus vaak als zinloos worden beschouwd, is het tegenovergestelde waar. Wel is de functie ervan veranderd. Vroeger gebruikte je deze namelijk om je bereik te vergroten. Wanneer een hashtag viral ging werd er veel op gezocht en kon je dus meer mensen bereiken.
In principe kan je hashtags nog steeds gebruiken om meer mensen te bereiken, alleen is het met zo veel content op Instagram een stuk moeilijker om je publiek enkel met hashtags te bereiken. Daarom gebruikt het algoritme van Instagram ze nu vooral om jouw posts te categoriseren. Doormiddel van hashtags weet Instagram waar jouw bericht over gaat en dat is heel belangrijk. Op deze manier wordt jouw content namelijk ook weergegeven aan de juiste mensen: mensen die interesse hebben in dit onderwerp.
Met hashtags kan je anno 2023 dus nog steeds je bereik vergroten, maar op een andere manier. Wanneer jouw content d aan de juiste mensen wordt getoond, zal er ook meer interactie zijn met jouw bericht. Als het algoritme dat oppikt, zal het bij nog meer mensen van die doelgroep voorbij komen. Interactie is ontzettend belangrijk om jouw bereik te vergroten. Instagram zal zo namelijk jouw content als interessant beschouwen en dus bij meer mensen aanbevelen. Een goede hashtagstrategie kan dus zeker voor groei op je profiel zorgen.
Nu je weet wat de functie van hashtags is en hoe je ze kunt inzetten, is het belangrijk dat je weet welke je moet gebruiken. Zomaar iets toevoegen heeft geen zin. Instagram zal dan namelijk niet goed begrijpen waar je post over gaat of laat het niet aan de juiste doelgroep zien. Op deze manier kunnen ze juist in je tegendeel werken, aangezien de interactie zo lager zal zijn en je bericht dus als ‘niet interessant’ zal worden beschouwd. Maar welke hashtags moet je dan wel gebruiken?
Om te weten welke hashtags je moet gebruiken, kan je het beste op onderzoek uitgaan. Kijk eens waar andere posts met hetzelfde onderwerp over gaan en welke daar gebruikt worden. Vervolgens kan je zien door op een hashtag te klikken of door hem in de zoekbalk in te voeren hoe vaak deze gebruikt is. Is een hashtag al een miljoen keer gebruikt? Dat betekent dat deze populair is, maar ook dat er dus heel veel concurrentie is. Vind je er één die slechts een paar duizend keer gebruikt is? Dan is de concurrentie dus ook veel minder groot en is de kans dat jouw post naar boven komt veel groter.
Wanneer je hashtags inzet kan je het beste een variatie maken tussen grote algemene en kleinere specifieke hashtags. Zo gebruik ik bijvoorbeeld #socialmedia bij veel van mijn posts, maar daarnaast gebruik ik ook specifiekere woorden zoals #socialmediatipsvoorbedrijven of #socialmediabureaudelft. Zo kan Instagram nog beter inschatten waar jouw post over gaat. Wissel vervolgens af en kijk in je statistieken welke er wel of juist niet werken.
Instagram heeft ook een aantal verboden hashtags. Deze kan je wel gebruiken, maar het is beter om ze te vermijden. Je bericht is dan namelijk enkel zichtbaar op jouw profiel en niet in de tijdlijn van je volgers. Dit zijn voornamelijk woorden die vaak worden gebruikt door spam accounts of in strijd zijn met de richtlijnen van Instagram. Benieuwd welke je beter niet kunt gebruiken? Hier vind je een lijst met verboden hashtags.
Wanneer je echt op reis gaat maak je toch ook een paklijst? Jouw Instagram journey kan daarom ook niet zonder. Met deze handige checklist weet je precies hoe goed jouw profiel er voor staat en wat je kan aanpassen voor een onweerstaanbaar Instagram profiel.
DOWNLOAD & EXPERIENCE