February 10, 2023
De online wereld verandert continu. Dat betekent dus ook dat je je marketing en social media strategie moet blijven aanscherpen. Wat vorig jaar hot was, kan nu al niet meer relevant zijn. Maar hoe komen we daar dan achter? Gelukkig doet Newcom Research & Consultancy ieder jaar een grootschalig onderzoek naar het social media gebruik in Nederland. Ik vertel je alles over de resultaten en leg je uit waar jouw social media strategie in 2023 op gericht moet zijn.
Het zat er al een hele tijd aan te komen, maar je kan er nu echt niet meer omheen. TikTok is booming en niet alleen onder tieners. Ook in 2023 is dit platform weer flink gegroeid. Inmiddels wordt dit platform door ruim 4 miljoen Nederlanders gebruikt. Grote kans dus dat ook jouw doelgroep zich hier bevindt. Hoewel het voorheen vooral populair was onder tieners die leuke dansjes deelden, is deze doelgroep inmiddels veel groter geworden. Natuurlijk is dit nog steeds één van de meest gebruikte platformen onder tieners, maar er is dit jaar ook een flinke groei in het aantal gebruikers boven de 20 jaar. Het platform is namelijk flink gegroeid in twintigers, jonge dertigers en 40-plussers. Onder twintigers is vooral hun dagelijks gebruik van dit platform flink gestegen. Veel trends beginnen op TikTok en dat maakt het platform perfect om producten te verkopen op een leuke en laagdrempelige manier. Dus ook als je een wat oudere doelgroep hebt is dit platform the place to be.
De afgelopen paar jaar zijn er veel social media platformen bijgekomen. Vooral TikTok werd al snel populair en Instagram kon niet achterblijven op het gebied van short-form video’s. Ondanks de concurrentie groeit Instagram nog steeds ieder jaar. Dit jaar groeide het platform net als voorgaande jaren het hardst van alle grote platforms (Whatsapp, YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn). Wat wel opvalt is dat Instagram terrein verliest onder jongeren. Daarentegen wordt het platform wel steeds populairder onder gebruikers boven de 25 jaar. Dat Instagram al zoveel jaren groeit en dit ondanks alle concurrentie zegt een hoop. Het mag dan ook absoluut niet ontbreken in je social media strategie. En met de komst vaan Reels is dit platform ideaal te combineren met TikTok. Je kan dezelfde video namelijk gewoon op beide platformen plaatsen.
Facebook heeft in een jaar tijd zo’n half miljoen gebruikers verloren. Natuurlijk zijn er nog genoeg mensen die dit platform gebruiken, maar ook het dagelijks gebruik dringt terug. Dit komt vooral omdat mensen overstappen naar ‘leukere’ platformen en het gevoel hebben er niets meer uit te halen. Natuurlijk kan het nog steeds een waardevolle aanvulling zijn op je social strategie, maar steek niet al je tijd in dit ene platform. Bespaar bijvoorbeeld tijd door je Instagram berichten direct op Facebook door te plaatsen en gebruik de tijd die je over hebt om te investeren in platformen als TikTok. Met de snelle groei van de afgelopen jaren is het zeer waarschijnlijk dat er ook dit jaar weer veel gebruikers bij zullen komen.
Hoewel we het aantal minuten dat we dagelijks op social media zaten de voorgaande jaren nog konden verwijten aan corona, is dit inmiddels geen excuus meer. Desondanks scrollen we dit jaar weer langer door onze social kanalen dan voorheen. Met een gemiddelde van 114 minuten stijgt ons dagelijks gebruik met 7 minuten ten opzichte van 2022. Dat we langer online zijn, kan wel te maken hebben met het feit dat we gemiddeld ook meer platformen zijn gaan gebruiken. Dat betekent dat de strijd om onze aandacht dus nog heviger wordt. Met zo veel content online is het moeilijk om op te vallen bij je doelgroep en hun aandacht te vangen. Zorg dus voor kwalitatieve content. Een strategie met gewoon maar iedere dag iets posten zal je niet meer verder helpen als je de aandacht van je doelgroep niet kunt vasthouden.
Wanneer je echt op reis gaat maak je toch ook een paklijst? Jouw Instagram journey kan daarom ook niet zonder. Met deze handige checklist weet je precies hoe goed jouw profiel er voor staat en wat je kan aanpassen voor een onweerstaanbaar Instagram profiel.
DOWNLOAD & EXPERIENCE