February 17, 2023
We kennen het allemaal wel: je bent gegroeid in volgers en ineens daalt het aantal weer. Mensen zullen je altijd blijven volgen, maar er zijn ook genoeg mensen die je weer ontvolgen. In principe is dit heel normaal, maar als je merk dat meer mensen dan normaal op unfollow drukken is er misschien meer aan de hand. Daarom heb ik hier 5 redenen voor je op een rij gezet waarom mensen je ontvolgen op Instagram.
Zoals ik al zei is er niets geks aan dat mensen je niet meer volgen. Je ontvolgt iemand zelf toch ook wel eens? Je kan dit zien omdat je volgersaantal terugloopt, maar er zijn ook verschillende apps die dit bijhouden. Hiermee kan zelfs zien wie je ontvolgen. Iets wat niet kan in de Instagram app. Dit kan vooral waardevol zijn om de reden te achterhalen van waarom mensen je ontvolgen. Dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben.
De eerste reden dat het aantal volgers terugloopt kan zijn dat je van doelgroep bent veranderd. Wanneer je al een lange tijd een profiel gebruikt en je richt op een specifieke niche is de kans groot dat je wordt gevolgd door een speciale doelgroep. Het kan zijn dat je het over een andere boeg hebt gegooid en je doelgroep is veranderd. Dit is voor veel mensen die op dat moment dus niet meer onder je doelgroep vallen een reden om je niet langer te volgen. Ook kan het zijn dat je je doelgroep specifieker hebt gemaakt. In dat geval zal je ook volgers verliezen, maar het zal op den duur ook veel makkelijker worden om nieuwe volgers te bereiken. Wanneer je een specifieke doelgroep aanspreekt weet Instagram namelijk ook precies aan welke gebruikers het jou content moet laten zien.
Tip: Ben je echt compleet van doelgroep veranderd? Dan is het goed om te overwegen om een geheel nieuw account te beginnen. Als jij bijvoorbeeld van het delen van recepten naar het delen van tips over Griekenland gaat dan is dit een compleet andere doelgroep. Instagram zal dan moeilijk begrijpen wie je probeert aan te spreken en het zal heel lang duren voor dit is rechtgetrokken.
Natuurlijk kan het ook zijn dat je doelgroep niet is veranderd, maar hun interesses wel. Dit heeft met name betrekking op viral content en onderwerpen die actueel zijn. Denk maar eens na: als kleding- of accessoire merk was het twee jaar geleden heel normaal om ook mondkapjes te verkopen zodat je niet met die vreselijke blauwe dingen hoefde te lopen. Inmiddels zitten we daar echt niet meer op te wachten. Hetzelfde geldt voor de seizoenen. Als je recepten deelt dan zal een winterse pompoensoep waarschijnlijk minder scoren in de zomer dan in de winter. Ga dus goed na of wat jij deelt nog wel relevant is voor je doelgroep.
Een andere reden waarom mensen je ontvolgen kan zijn dat je te veel of juist te weinig post. Wanneer je weinig van je laat horen verlies je interactie met je volgers. Je komt dan al snel in het lijstje ‘minste interactie met’ te staan. Deze lijst wordt door veel gebruikers gebruikt om te bekijken wie ze kunnen ontvolgen. Daarnaast is te veel posten ook weer niet goed. De meeste mensen zitten er niet op te wachten dat je meerdere keer op een dag iets post. Ook dagelijks posten is vrij veel. Dit kan in principe wel, maar dan moet je ook echt wat te vertellen hebben en waarde bieden. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.
Deze methode was vooral vroeger populair. Je volgt iemand in de hoop dat diegene je terug volgt en ontvolgt diegene dezelfde dag of enkele dagen later weer. Hoewel dit een paar jaar geleden nog werkte, heeft Instagram hier gelukkig snel een stokje voor gestoken. Zo zit er een limiet aan hoeveel mensen je per dag mag volgen. Daarnaast zal het algoritme je ook snel doorhebben en dat wordt je niet in dank afgenomen. Toch zijn er nog veel mensen die gebruik maken van deze methode. Dit zijn vaak accounts die net zijn begonnen of spam accounts. Het kan dus goed zijn dat je veel volgers verliest omdat deze gebruikers je de afgelopen week zijn gaan volgen.
Last but not least: het ligt aan je content. Ja, dit doet even pijn, maar dit is de meest voorkomende reden waardoor mensen je ontvolgen. Zoals ik net al zei: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Een paar jaar geleden was de strategie van zo veel mogelijk posten nog effectief, maar inmiddels is dat verleden tijd. Met zo veel content online is het strijden om aandacht. Gebruikers willen dan ook echt iets hebben aan het feit dat ze jouw post voorbij zien komen. Wees dus kritisch op je eigen content en zorg ervoor dat je kwaliteit behoudt. Ook als dat betekent dat je een keer posten overslaat omdat je te druk bent.
Wanneer je echt op reis gaat maak je toch ook een paklijst? Jouw Instagram journey kan daarom ook niet zonder. Met deze handige checklist weet je precies hoe goed jouw profiel er voor staat en wat je kan aanpassen voor een onweerstaanbaar Instagram profiel.
DOWNLOAD & EXPERIENCE